stefanenlida.reismee.nl

zondag 20 februari, geen tijd voor titels.

Zondag 20 februari

Ik typ vanuit een internetcafeetje in Banos. Dit keer zit Lida links van me, en voor ik begin; Sorry Joas dat ik opeens weg was, maar internet is hier dus echt zo slecht.. Het is alweer 2 weken geleden dat we eens rustig voor onze mails konden gaan zitten. Naja, rustig, over een klein uurtje vertrekt de bus richting Puyo alweer. Laat ik weer beginnen bij waar ik gebleven was; ik geloof 2 weken geleden. Er zitten dus al weer 2 weken op. We begonnen met maandag tm vrijdag junglewerk. Dat is inmiddels al heel wat veranderd, er zijn namelijk 5 andere backpackers geariveerd in de tussentijd. We vormen al een hele gezellige groep, en hebben onze verdere reizen in Ecuador al op elkaar afgestemd. (zo zijn we van plan om over 3 weken hier in Banos weer te meeten en gaan we met een paar een week naar het strand). Die week in de jungle hebben we gewerkt aan een lang pad naar de verdergelegen onderkomens voor de dieren (in dit geval de hyperactieve wezel en de grote cavia/varken). Ook hebben we het bord dat Lida en ik gemaakt hebben, een groot bord van 2 bij 3 meter waarop staat dat het een beschermd natuurgebied is en dat jagen en vissen verboden is, naast een weg geplaatst. Mdardo heeft ons een paar keer megenomen naar hemelse plekjes bij de plaatselijke grote rivier. Bij gebrek aan zitplaatsen in zijn pickuptruck zaten we in de open achterbak. Hierdoor hadden we een prachtig uitzicht over de jungle waar hij ons doorheen reed en op de snelweg was het al helemaal gaaf. ´s avonds kaarten we veel met zn allen en wisselen we boeken uit, waar wij als Nederlands stel niet echt een goede bron van boeken zijn. Dat was de eerste week van de afgelopen 2. Dat weekend er op volgend zijn we wezen paardrijden in de hoogvlaktes van de Andes. We zijn ten westen van Riobamba afgezet in een dorpje. Naja, dorpje, het waren een paar daken die uit de grond staken, want in dat klimaat maakt men de huizen door een gat te graven en er dan een dak op te plaatsen. Dit helpt tegen de gure wind die daar extra guur is op die hoogte. De omgeving was ongeveer zo: Er liep een soort afgebrokkelde asfaltweg over een totaal kale vlakte waarlangs dus dit dorpje lag. In de verte zag je op ooghoogte wolken voorbij drijven, ja zo hoog zaten we dus. Op de achtergrond zagen we vulkaan chimborazo. O wacht, ik moet mijn verhaal kort houden want mn tijd raakt op, ik skip dus even de omschrijvingen. Na een uur wachten kregen we onze paarden. Ik vroeg om een rustige en lida om eentje met een beetje pit. Lida kreeg een bang schuw paard en die van mij stoof er in vol galop vandoor (met mij er bovenop) 5 minuten nadat ik er op ging zitten. Ik had geen idee waar het rempedaal zat dus het duurde wel een paar honderd meter voordat ik het paard weer stil had staan. Gelukkig had Lida een paar tips die goed van pas kwamen en al gauw waren ik en mijn paard goede vrienden. Lida had die van haar ook onder controle en samen met de hele groep backpackers (iedereen was mee) gingen we op pad. Het was letterlijk een soort Lord of the Rings omgeving die de foto´s over een week maar moeten laten zien. We gingen tot mijn vreugd en Lida´s ongenoegen langs rivieren en ravijnen over hele kleine paadjes. Aangekomen bij een rivier was mijn geweldige paard totaal niet bang en stak zonder moeite over. Die van Lida wilde echter voor geen meter (de meest bange van de hele groep). Nadat ze afsteeg ging het echter wel een soort van. Ik moet snel zijn dus ga ik die prachtige dag te paard te kort doen door gelijk een paar uur verder te spoelen. Nog een rivier, maar nu met een waterval (3 meter) net na het stuk waar we moesten oversteken. Mijn trouwe ros stak zonder moeite over, maar die van Lida wilde echt niet. Lida wilde afstijgen maar de gidsen hadden blijkbaar haast en lieten dit niet toe. Ze dwongen het paard (door aan zn touw te trekken) de rivier over maar dit zag het paard echt niet zitten. Met Lida erbovenop liep haar paard achteruit richting de waterval. De gidsen probeerde dit te voorkomen door harder te trekken, maar dit maakte het alleen maar erger totdat Lida en paard allebei vielen. Lida wist zich nog vast te houden aan een steen maar het paard viel 3 meter naar beneden. Helemaal overstuur (uiteraard) klom lida aan de kant maar het paard zat tussen een paar boomstammen en rosten vast. De gidsen wisten het dier, dat wonderbaarlijk genoeg niks had, weer aan de kant te krijgen. Ikzelf was samen met een paar andere al een heel stuk verder (zo ging het de hele dag omdat de paarden duidelijk een eigen tempo hadden) en heb het dus zelf niet zien gebeuren. Lida kwam helemaal overstuur (samen met de rest die er nogal geshockt uitzagen) aanlopen en vertelde het hele verhaal. Dit was de eerste dag en Lida had het dus nogal gehad met de gidsen en het terrein. Na een overnachting in een stadje (uit eten met zn allen, supergezellig) gingen we weer door. De 2e dag kwam voor Lida als geroepen, dit keer geen ravijnen maar hoogvlaktes en geen smalle paadjes maar een soort weg. Deze dag was geweldig op een paar dingen voor anderen na maar ik kan niet in detail gaan. Daarna doodop en beurs in de hete natuurlijke baden van de vulkaan wat echt geweldig was voor je spieren. Toen 2e week jungle (ja ik heb haast) leek op de 1e en we hebben het heel leuk gehad met zn allen, het werk, Mdardo en de dieren. Toen dit weekend in Banos. Zaterdag een slaapplek gezocht voor 7 man (we waren weer met zn allen) en toen een beetje in het stadje gelopen en de honderden kraampjes met handwerk en allemaal frustels bekeken. Savonds uit eten in een geweldig restaurantje en toen na een gezellige avond in het hostel gaan slapen. En vanochtend zijn we gaan raften met zn allen. Iedereen plus gids in een grote rubberboot. De rivier was heel erg wild, vooral als ik m vergleek met de franse rivieren waar ik op geraft heb. Geweldig dus, en zelfs Lida vond het helemaal geweldig (met hier en daar een moment waarop ze dacht dat ze dood ging, maar je moest eens weten hoevaak Lida die heeft). Nog wezen zwemmen in de rivier (heel leuk bij een waterval) en daarna zijn we gaan eten in een plaatselijk restaurantje. Daarna zijn Lida ik en een andere van onze groep wezen zwemmen en nu zitten we hier, te wachten op onze bus terug naar de jungle. Sorry voor de beknoptheid, ik vind het zelf ook veel leuker om uit te wijden, maar de tijd is op.

Over een week zijn we weer in Riobamba (dan beginnen onze 6 weken rondreizen) en zullen we ook de fotos uploaden van de bovenstaande avondturen.

Groetjes namens ons allebei en we vinden het heel leuk dat je ons blog leest!

Reacties

Reacties

opa en oma

Dank je wel voor jullie interessante reisverslag. Lida, we bewonderen je hoor!!! Laat ze maar lachen......
Vanmnorgen je moeder met Mark en Naftali uitgeleide gedaan; die zijn naar Duinrell, Wassenaar, terwijl in de van Galenstraat de vloer van bijkeuken, keuken, hall en kamer wordt gerestaureerd..... Vanavond komen Wouter en Else hier koken en met je vader hier ook eten. (Wij moeten al vroeg weg, naar een concert in Barneveld) Het vriest momenteel ('s nachts) weer ruim 6 graden!! Koude Oostenwind, dus dan weet je het wel. Dat missen jullie nu......
Verder......... wees voorzichtig en let goed op elkaar!
We bidden voor jullie!
Groetjes en liefs! opa en oma.

Anja

Dag Stefan en Lida,
de foto’s van jullie, elk met een mooi diertje op de schouder, doen bijna paradijselijk aan. (Als kijker heb ik geen last van de plakkerige warmte en de vliegjes.) Het is leuk om te lezen wat jullie ondernemen. Wat een bijzonder land is het, gezien door jullie ogen. Een spannend moment met je bange paard, Lida. Je krijgt nog es stalen zenuwen :-)
Ben benieuwd naar het uithangbord... Een échte Van der H. (zeggen ze daar over 20 jaar) Een fijne laatste jungleweek! VcD, hartelijke groeten van Anja

wendel en gerrit

lida en stefan

wat een verhaal over de (water)val en het paard. Achteraf was het spannend en ken je de afloop; als je het meemaakt denk je misschien "waar ben ik aan begonnen ...".
Stefan je moet wel een beetje zuinig blijven op Lida.
Het is alsof je in een scene van The Lord of the Ring verzeild zijn geraakt..... ik hoop dan wel in de goede scenes en niet in het moeras of bij de vulkaan. Maar wat is de schepping dan mooi hé.
Ik (Gerrit) ben bezig met de herschepping / recreatie van de vloer en het resultaat is een mooie vloer; Wendel recreeert in Duinrel en het resultaat is een uitgeruste Wendel en een tevreden Mark. Wat willen we nog meer.

tot schrijfs

Janneke

Na het lezen van dit laatste verslag wil ik toch de familie van Lida even sterkte wensen! Je leest het 'gelukkig' pas achteraf en dat het goed is afgelopen, maar toch...!
En Lida hoef ik geen sterkte te wensen, want die is blijkbaar al sterk; dat ze zulke avonturen vrijwillig meemaakt! Graag tot een volgende blog :0 groetjes!!!

Else

Tjsonge wat een avonturen!! Daarmee vergeleken is het leven hier in het koude nederland echt ongelooflijk saai... je begrijpt, ik lees jullie blog dus met gemengde/dubbelde gevoelens (het klinkt allemaal zoo leuk en spannend dat ik er bijna mee wil stoppen omdat ik anders nog jaloers wordt :p) Die gidsen kan je ook echt niet altijd vertrouwen.. wat moeten dat een aantal beangstigende momenten zijn geweest voor Lida...!

Maar ga zo door zou ik zeggen (dus ook met altijd die goede afloop:), want jullie halen wel het optimale eruit, wat een diversiteit tot nu toe!!
Leuk trouwens dat jullie ook samen met anderen dingen ondernemen/reizen! Doeidoei!

ps: Stefan je moest 'ns weten hoe bezorgd mama zich af en toe kan maken als ze al een tijdje niks van jullie gehoord heeft... dan checkt ze zowat 10 keer per dag haar mail in de hoop een berichtje van jullie te hebben :p

Bea

Lieve kinderen,
Mooie, anstige, uitdagende momenten en nieuwe vrienschappen, kruisen jullie pad in Ecuador. Een heel spannend verhaal deze keer en voor deze moeder niet altijd leuk om te lezen. Ik vertrouw erop dat al deze uitdagingen weer tot andere leermomenten leiden. Li wat moet je bang geweest zijn op dat paard met al je rijervaring op pittige paarden. Maar angst is iets anders en moeilijk onder controle te krijgen, dat merk je aan het paard maar ook bij jezelf als je langs steile afgronden moet en niet zeker bent van je vervoermiddel en van jezelf. Knap dat je hebt doorgezet en wat die gidsen betreft daar heb ik geen woorden voor.
Stefan je verhaal is weer even boeiend ondanks de haast. De volgende keer zou het leuk zijn als Li ook weer iets schrijft.
Ik ben reuze benieuwd naar jullie verdere plannen. Liefs van Bea

Wendel

Hallo lieverds,
Wauw, ik ben trots op jullie!!
Ben net thuisgekomen na een midweek Duinrell en lees dus nu pas jullie laatste verslag. Wat een spannende momenten hebben jllie doorstaan, ik ben dus niet voor niets af en toe bezorgd...
Stefan heb je een foto gemaakt van dat bord dat jullie gemaakt hebben? Ik ben benieuwd!
Duinrell was leuk, ook wel een beetje spannend met van die enge glijbanen in het Tikibad, maar niks vergeleken met die Ecuadoriaanse avonturen van jullie!
En het huis ziet er als nieuw uit met die prachtige nieuwe vloer! Leuk thuiskomen dus. We hopen op nieuwe berichten dit weekend, tot gauw! Wendel

Bea

Leuk om weer iets van het schrijversduo te horen, een mooie aanvulling in de verhalen, komen jullie wel heelhuids thuis, het duurt gelukkig niet lang meer!
Fantastische foto`s overigens.
Liefs Bea

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!